Home    

Lärare och eldsjäl i Botkyrka lyfter resultaten i matte

Joel Morales, mattelärare i Botkyrka, har egna metoder för att varenda elev ska bli bra på matte och dessutom tycka att det är kul.


• Sätt tydliga regler direkt, till exempel mot mobiler i klassrummet.


• Strunta i prestigen och våga pröva olika sätt att lära ut - det är inte farligt att misslyckas.


• Ordna extraundervisning på loven. Ta hjälp av gamla elever.


• Lägg undan böckerna och använd tavlan, där elever får lösa uppgifter inför varandra.


• Arbeta mycket i par och grupp för att lära av varandra.


• Låt dörren till klassrummen stå öppen så att alla som vill vara med på lektionen kan komma in.


• Skapa en bra stämning genom humor.


• Uppmuntra eleverna att förklara för sina klasskompisar - då lär de sig själva.


• När eleverna talar olika språk, ta hjälp av de som kan.


• Uppmuntra alla till att våga göra misstag och säga till när de inte förstår.


• Analysera talen ihop- hur man räknar och varför.


• Lita på att eleverna klarar mycket.


Morales jobbar på Fittjaskolan där eleverna kommer från många olika länder och en del är nyanlända. Joels trick är att låta eleverna hjälpa varandra eftersom det alltid finns någon annan som pratar de nyanländas hemspråk.


Hans elever lovordar Joel Morales och säger att han bland annat är engagerad, rolig och hård i kombination. Joel själv kommer från Nicaragua som han lämnade mitt i sina studier på grund av kriget. 


Hans elever som deltog i mattetävlingen Pangea lördagen 23 april, var bland annat Hamsa Jasarevic 15 år, som bara bott i Sverige sedan i somras och Mingwei Huang som har dyslexi, men klarar matten utan problem. 


Tre 19-åriga före detta elever har också kommit tillbaka till skolan för att lära ut matte till högstadieeleverna på loven. De gick själva ut med högsta betyg i matematik och går idag naturvetenskapligt program.


 När elever och lärare blev intervjuade av Aftonbladet den 22 april sa de bland annat följande: 


– Det är skönt att veta att en lärare verkligen tror på en - det stärker självkänslan, säger Kimberly Cartes, 19.


Helin Özel siktar på att själv bli mattelärare:


– Det var något som klickade till när jag märkte att jag kunde lära andra. Det känns jättebra. 


Morales själv menade att: - Det går att bygga lite vad som helst, och jag försöker bygga människor – med rätt arbetssätt. Kunskap i matematik har hög status i samhället, och jag vill att eleverna ska känna att de duger.


– För individen är kunskap den bästa möjligheten att ge tillbaka något till det svenska samhället. Och eftersom inte alla föräldrar här har möjligheter att hjälpa sina barn - så ligger ett stort ansvar på oss lärare.



Anna Emdenborg



 

Källa: Aftonbladet



Comments