Home    

Island stämmer den brittiska matvarukedjan Iceland

Så här okänsligt heter det på det brittiska företagets hemsida: ”Även om ibland förväxlat med ett litet land med vikingarötter i utkanten av polcirkeln, så är det riktiga Iceland en unik brittisk matvarukedja med över 860 butiker över hela UK, ytterligare 40 egenägda eller franchaisebutiker runt om i Europa och globala exportföretag. Det här är dess historia.”


I dag har företaget runt två procent av den brittiska matmarknaden. Fram till 2022 äger företaget rätten till namnet ”Iceland”.


”Detta drabbar isländska företag på ett oacceptabelt sätt när de vill marknadsföra sig internationellt”, menar Islands utrikesminister Lilja Alfreðsdóttir.


Flera isländska företag har blivit stoppade av rättsliga åtgärder från den brittiska matvarukedjan när de har försökt marknadsföra sina namn och produkter i Europa. Fiskföretaget Iceland Gold är ett exempel. Även den isländska turismnäringen är drabbad.


Men nu blåser alltså Islands regering till rättslig strid mot Iceland Foods efter Storbritanniens utträde ur EU.


”Vi anser att termen ”Iceland” är mycket bred och mångtydig i sin definition. Eftersom den är så bred är det inte acceptabelt att en matvarukedja ensamt kan använda namnet ”Iceland”, och att andra företag inte kan det”, säger utrikesministern till Ekot.


Det är nu upp till EU:s myndighet för immaterialrätt, EUIPO, att avgöra frågan om Island får rätt eller inte till sitt eget lands namn i kommersiella sammanhang.


Det är svårt för isländska företag att alternativt använda sig av ordet ”Ísland” i sina produkter, då island är liktydigt med ordet ”ö” på engelska, och därmed så blir det för allmänt och felriktat.


Roger M. Klang


 Källa: SR;Ekot




Comments