Home    

Det amerikanska F-35 har allvarliga problem

F-35 programmet har pågått sedan 2001 med målet att producera en prisvärd ersättare till Super Hornet, F-15, F-16 och rekognoscerings- och bombplanet F-18 samt CAS-planet (Close Air Support) A-10 Thunderbolt II ”Warthog”.


Super Hornet används som hangarfartygsbaserat flyg i dagsläget. Det är tänkt att bytas ut till F-35C Lightning i framtiden. Alla brister som 2014 rapporterades på F-35 sades vara åtgärdade 2014, förutom ett problem med däcken på F-35C (C står för Carrier och är en hangarfartygsvariant). Däcken slets ut fyra ggr för snabbt.


F-35C beräknades 2014 vara fullt operativ och redo att deployeras till flottan 2018. Det datumet har nu flyttats fram på obestämd tid. Det man vet är att F-35 inte kommer att hinna genomgå stridstest före 2019.


Men en Pentagonrapport från januari 2017 slår fast att det finns hundratals fel med planet, varav några var för sig är riktigt, riktigt allvarliga. Pentagons direktör för operationella tester och utvärderingar, Michael Gilmore, har sammansatt en fem sidor lång utvärderingsrapport över F-35 programmet.


Resultatet var nedslående. 276 svagheter i konstruktionen, eller i ”combat performance”, är utpekade som ”kritiska att korrigera”. Pentagon förväntar sig dessutom att hitta fler svagheter i konstruktionen. 20 nya svagheter upptäcks fortsatt varje månad.


Defense Update, som jag tidigare trodde var ryskkontrollerad men i verkligheten är amerikanskägd, rapporterar om fem av de största problemen.


Planet har enligt Pentagonrapporten oacceptabla flygegenskaper i det skede när planet bryter igenom ljudvallen.


F-35 planen vid Luke Air Force Base i Arizona har fått flygförbud efter att flygplanets syrgassystem förvägrat sina piloter syre. 5 piloter har rapporterat att de råkat ut för det här på 56th Fighter Wing, som innehar en fjärdedel av alla F-35 plan som utprovas i världen.


Piloterna har fått förlita sig på sina reservsyreaggregat för att ta sig ned på marken levande. Incidenterna inträffade nästan alla inom en veckas tid mellan den 2:e maj och den 8:e juni 2017 då basen beslutade sig för att ge planen flygförbud.


Smygegenskaperna, dvs planets stealth-komponenter har visat sig vara ömtåliga och känsliga mot överhettning m.m.


GAU-22/A kanonen som är inkorporerad i planet har stabilitetsproblem och vibrerar oacceptabelt mycket när den avlossas vilket gör flygplanet ostabilt och påverkar dess egenskaper vid flygning mycket negativt.


Företaget VSI har utvecklat “Helmet Mounted Display Systems”. All information som piloten behöver för att fullfölja uppdraget – velocitet, riktning, altitud, målinformation och varningssignaler – projiceras på hjälmens visir, istället för på den traditionella Heads-up Displayen. Detta reducerar pilotens arbetsbörda och förbättrar reaktionsförmågan.


Men HMDS har visat sig inte hålla måttet. Den klarar inte ens att peka ut målet korrekt till robot eller kanon genom att titta med hjälmen mot målet.


Styckekostnaden för en F-35 sägs vara över 100 000 000 dollar, dubbelt mot vad som initialt utlovades. Man måste rimligen fråga sig om små länder som Norge och Danmark kan ha råd med en flygplansflotta med dem priserna?


De måtte ångra sig att de inte valde Gripen. Antingen så har de skrivit ofördelaktiga kontrakt eller så vågar de inte sätta ned foten.


Roger M. Klang


Källa: Defense Update




Comments