Home    

Ledare: Bör vi ha färre lärare?

Som alltid så brukar partier lova si och så många lärare, och det är alltid en ökning som ska ske. Tänk om vi ser på problemet med lärarbrist, och alla inkomster som behövs för att kunna betala lärares löner, på fel sätt?

En faktor som den industriella revolutionen medförde var att saker som människor gjorde började maskiner göra istället. Denna ändring lade grund för välfärden som vi idag har. Ett mål för ett samhälle bör aldrig vara att ha noll arbetslöshet. Många kanske funderar varför?

Det är inget fel att vilja ha noll i arbetslöshet, men ett samhälle som bygger på att personer gör uppgifter som inte behöver göras kan aldrig nå samma framgång som ett samhälle vars fokus ligger på att ta bort alla uppgifter som inte behöver göras.

I många länder har bussbolagen en person som samlar in pengar och en som kör. Detta är något som inte är alltför vanligt i Sverige, och resulterar då i att dessa personer som inte behövs för att samla in pengar, kan göra något annat. Samma sak gäller kassorna som börjat dyka upp i Sverige där man själv knappar in varorna, och därmed frigör personal till att göra annat. På samma sätt som ett samhälle inte tjänar på att låta människor flytta stenar mellan två hinkar, som ändå inte ska användas, så förlorar ett samhälle på att låta människor hålla på med sysslor som går att ta bort.

Jag säger inte att läraryrket i sig är en syssla som på samma sätt går att ta bort som vissa andra, men ibland så måste man ta ett steg tillbaka och fundera på hur man skulle lösa ett problem ifall man har mindre pengar istället för mer. Det är ofta då som man ser mer tydligt vad som inte behövs i en process. Det brukar sägas att i princip inom alla områden kan 20/80 regeln tillämpas. Denna regel handlar om att 20 procent av tiden resulterar i 80 procent av värdet, 20 procent av personalen producerar 80 procent av värdet, 20 % av kunderna står för 80 procent av problemen osv.

Vi kanske skulle kunna ta bort till exempel sy- och träslöjd? Istället för att mediokra lärare håller i undervisningen i början av lektionen så kanske vi kan ha en inspelad videoundervisning där en riktigt intressant lärare får hålla i det istället? Istället för att i första hand fråga lärare om hur man räknar ut ett mattetal, kanske man ska kunna få klicka på en handdator och få en videogenomgång på uppgiften?

Skulle man kombinera de två sista så kanske man både får bättre utbildning och att färre lärare behövs då videogenomgångarna gör det mesta av arbetet?

Detta tänkesätt är förstås inte bara för skolyrket, utan kan tillämpas i praktiken på alla områden som den offentliga sektorn innefattar. Vi måste sluta se mer pengar som ända lösningen på problem och börja tänka utanför lådan, ifall vi inte vill fortsätta ha ett samhälle som fortsätter halta på områdena skolan, sjukvård, polis och militär.


Roland Ohlsson




Comments