Home    

Insändare: Kunskap, trygghet och disciplin i skolan


Vi känner alla till att prognosen i många fall inte är särskilt god. Den svenska skolan befinner sig i kunskapsmässig och moralisk kris. Utvecklingen har sin grund i att felaktiga romantiserande idéer om människan, om hennes uppfostran, undervisning och lärande, har slagit rot och brett ut sig i den akademiska och politiska världen. Vi vill att sunt förnuft ska återvända till svensk skoldebatt.


Kunskap


Den svenska skolan behöver mer lärarledd undervisning, färre grupparbeten, mindre egen ”forskning”. Inlärning kräver självbehärskning, ansträngning, repetition. Det finns inga genvägar, och vi gör barnen en björntjänst om vi låter dem tro det.
En socialistisk idé som i mycket format skolan, är att alla elever har rätt att lyckas. Detta ställer helt orimliga krav på lärarna och ingjuter orealistiska förväntningar hos eleverna. Lärarna ska alltmer tjäna som tjänstefolk åt eleverna och vända ut och in på sig själva för att pressa omotiverade elever – eller elever som helt enkelt saknar relevanta baskunskaper – genom systemet. Det finns ingen rättighet att lyckas. Däremot ska alla få möjligheten.


Trygghet och disciplin


Den svenska skolan lider av allvarliga disciplinproblem. Med förskönande omskrivningar försöker ansvariga dölja problematiken och så rullar det hela vidare. Men det är befängt att tro att barn ska kunna tillgodogöra sig undervisning i en miljö där mobiler ringer, klasskompisar tjattrar och folk springer ut och in i klassrummet. Det är orättfärdigt att placera barn i en arbetsmiljö som vuxna aldrig skulle acceptera.


Elevernas trygghet hör också intimt samman med disciplinfrågan. I en stökig skolmiljö där läraren varken har överblick eller auktoritet lämnas fältet fritt för trakasserier barnen emellan. Mobbarens beteende ska inte ursäktas och bortförklaras, utan möta vuxenauktoritet som sätter fasta och bestämda gränser. Annars lär sig eleverna att det är den starkes rätt som gäller, och de svagare fostras till hopplöshet.


Vi vill att lärarna ska återfå sin auktoritet – den auktoritet som alla goda lärare i alla tider använt för att hjälpa och stötta sina elever. Det ska vara fullkomligt klart för alla parter vad som gäller. Det är inte ett pedagogiskt misslyckande att som lärare tvingas ta till olika sanktioner – det kan tvärtom vara en pedagogisk skyldighet. Och då skall inte lärarna vara rädda för att bli anmälda för att ha ”kränkt” de saboterande eleverna.


Med kunskap, trygghet och disciplin som ledstjärnor kan vi få den skola som både barn, föräldrar och lärare längtar efter. Då kommer dagens 6-årsklassare att gå ut nian som trygga och glada ungdomar, kunskapsmässigt och socialt rustade för livet utanför skolans väggar.


Lars Borgström, styrelseledamot Kristna Värdepartiet, skolpolitiksansvarig


André Juthe, språkrör, Kristna Värdepartiet


Annette Westöö, ordförande, Kristna Värdepartiet






Comments